Middag...paj med broccoli & potatis


Ingredienser

Pajdeg
 2 dl dinkelmjöl
 0.5 dl dinkelflingor
 1 msk krossat linfrö
 1 krm salt
 125 g smör
 2 msk kallt vatten

Fyllning
 200 g färsk broccoli
 200 g vällagrad ost
 3 st ägg
 2 dl mjölk
 4 st kokta potatisar
 0.5 tsk salt
 1 krm svartpeppar

Pajen räcker till ca 4 -6 portioner.

Gör så här

1. Blanda mjöl, salt, linfrö, dinkelflingor och smör i tärningar med fingertopparna i en bunke eller använd matberedare.

2. Tillsätt vattnet och knåda snabbt ihop till en deg. Lägg in den i kylen att vila i minst ½ timme.

3. Tryck sedan ut pajdegen i en väl smord pajform.

4. Förgrädda skalet i ca 8 min på 175 grader. Låt svalna.

5. Dela broccolin i små buketter och fräs den sedan mjuk på medelvärme i lite olja

6. Dela den kokta potatisen i bitar. Blanda ägg, mjölk, salt och peppar i en skål.

7. Lägg i potatis, broccoli och ostost i pajskalet och häll sedan över äggsmeten.

8. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter.

Suttit och skrivit matlista för 4 veckor framåt idag medans Adrian sov, idag blir det paj som ni ser...hoppas den blir god...
Är väldigt förkyld...huvudvärk ochnu på em börjar jag få ont i bihålorna och mitt kära höger öra som jag hade inflammation i 2 gånger på väldigt kort tid i våras...muntert!
På torsdag är det begravning...också muntert...
Nu ska jag göra lite sallad till pajen...bye!


Kommentarer
Postat av: Linda

Vad duktig du är! En matlista skulle jag också behöva göra! Det är så praktiskt!

2009-10-26 @ 19:53:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0